Assessing Personal Learning Environments (PLEs). An expert evaluation
Evaluando Entornos Personales de Aprendizaje (PLE). Valoración de expertos

María del Carmen Llorente Cejudo

Abstract

On the basis of the Research Project funded by the Spanish Ministry of Education under the title “Design, production and evaluation of a 2.0 learning environment for faculty training in the use of Information and Communication Technologies (ICTs)” (EDU2009-08 893), experts have used the external competence coefficient to evaluate the different dimensions of Personal Learning Environments (PLE), namely: technical and aesthetic aspects, ease of navigation, or quality of the didactic elements that make up the environment. A quantitative methodology along with a questionnaire prepared by the author served this purpose. The results obtained highlight technical environment operation, the tools forming the PLE, or the learning object repository as being “very positive.” In conclusion, experts emphasise the user-friendliness of environment and tools alike, as well as the educational aspects of the contents available in materials guides.


Keywords

PERSONAL LEARNING ENVIRONMENT; TEACHER TRAINING; HIGHER EDUCATION; INTERNET RESOURCES; INSTRUCTIONAL TECHNOLOGY

Resumen

Desde el Proyecto de Investigación, financiado por el Ministerio de Educación, bajo el título “Diseño, producción y evaluación de un entorno de aprendizaje 2.0 para la capacitación del profesora- do universitario en la utilización de las Tecnologías de la Informa- ción y la Comunicación (TIC)” (EDU2009-08 893), los expertos (a través del coeficiente de competencia externa) evalúan diferentes dimensiones del PLE: aspectos técnicos y estéticos, facilidad de navegación, o calidad de los elementos didácticos que componen el entorno, a través de una metodología cuantitativa con elabora- ción propia de un cuestionario. Entre los resultados obtenidos, destacan como “muy positivo” el funcionamiento técnico del entorno, las herramientas que configuran el PLE, o el repositorio de objetos de aprendizaje. En conclusión, los expertos enfatizan la facilidad de uso del entorno y las herramientas, así como los aspectos didácticos de los contenidos disponibles en las guías de materiales.


Palabras Clave

APRENDIZAJE CONSTRUCTUVISTA, FORMACIÓN DEL PROFESORADO, EDUCACIÓN SUPERIOR, RECURSOS ONLINE, TECNOLOGÍA EDUCATIVA

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